пʼятниця, 20 січня 2017 р.

Формування моральних якостей учнів початкових класів



Стойко Неля Зеновіївна,
вчитель початкових класів Довжанківської ЗОШ І-ІІІ ст.,
вища кваліфікаційна категорія, «Старший учитель». 







     Формування духовності, моральності як провідних якостей особистості – велике і складне завдання сучасного суспільства, у якому школа не може стояти осторонь. Вважаю, що формування моральних якостей є фундаментом життєвих цінностей сучасної людини і її слід починати в початкових класах. Адже діти, які приходять до першого класу, відрізняються між собою як за розвитком інтелектуальних, так і сформованістю моральних якостей. Ця різниця спостерігається і в наступних класах, а піднесення рівня зазначених особистісних характеристик значною мірою залежить від зусиль і вмінь вчителя.  Моральний і творчий потенціал, необхідний для побудови гармонійного і миролюбного суспільства, закладається з дитинства, зі школи. Тому ми маємо зосередити наші зусилля на розвитку в дітей здатності до самореалізації, умінні служити людям і бути у такому служінні щасливими. Я вважаю, що формування моралі є основою будь-якої системи виховання та освіти. Тому що саме цілеспрямовані та послідовні дії у даній сфері можуть стати ефективною силою виховання особистості дитини. У своїй роботі намагаюся не нав’язувати дітям ту чи іншу моральну цінність, а допомогти їм зрозуміти, що моральне ставлення до життя є основою розвитку людського суспільства та щасливого життя людини.
Роботу з формування моральних якостей дітей я уявляю як послідовне розв’язання таких завдань:
·         розширювати, поглиблювати і систематизувати знання дітей про моральні норми і правила культурної поведінки;
·         викликати у школярів активне бажання культурно поводитися, додержуватися морально-етичних норм, виробляти негативне, неприязне ставлення до антигромадських виявів у навколишньому житті;
·         формувати турботливе ставлення до оточуючих людей, до природи;
·         розвивати вміння школярів справедливо оцінювати свої і чужі вчинки, узагальнювати й нагромаджувати досвід моральної поведінки
     У своїй роботі використовую казки, ігри, бесіди, творчі завдання, інтерактивні вправи спрямовані на глибоке переживання тієї чи іншої теми, ситуації. Казки, які ненав’язливо навчають дитину чеснотам, супроводжуються прислів’ями, приказками, іграми та завданнями, спрямованих на розвиток творчого потенціалу дитини. Наведу приклад формування в учнів такої моральної чесноти як уміння прощати.
    Запитаття та завдання для бесіди.
• Чи легко вам просити вибачення?
• Пригадайте якийсь випадок із власного життя, коли вміння вибачити    
  допомогло вам зберегти дружбу.
   Гра « Квітка примирення».
    Читаю учням приказки та прислів’я: « Мир та лад – великий клад», Де незгода, там часто шкода», « Згода будує, а незгода руйнує». Приносимо у клас квітку. Це – чарівна Квітка Примирення, яку діти мають передати один одному по колу. Коли Квітка потрапить дитині до рук, остання повинна розповісти, як вона примирилася або примириться зі своїм другом. Потім Квітку кладуть на найвидніше місце у класі, щоб вона нагадувала дітям про те, як важливо вміти пробачати одне одному та не ображатися.
Читання казки В.Сухомлинського «Материне поле»
Запитання та завдання до казки.
• Чи була , на вашу думку, вагома причина , щоб сваритися?
• А коли б не сталося на материнському полі горя , то чи помирилися би  
  брати?
• Придумайте у парах невеличкі сценки-діалоги про те, як брати могли би примиритися, коли б не напала на материнське поле сарана.
• Що би ви порадили людям, які не вміють пробачати іншим.
   Таким чином послідовно формуємо в учнів такі моральні чесноти як щедрість, чуйність, наполегливість, співчуття, скромність, правдивість, милосердя, лагідність, турботливість, жертовність, доброта, дружелюбність, ввічливість, вдячність, безкорисливість та ін..

                       Використана література
Біблія
Гін. А. Прийоми педагогічної техніки.- Луганськ: Навчальна книга, 2003
Калузька Л. Родинне сонцеколо.- Т.: Мандрівець, 2006 Ми йдемо у 1 клас:
Морально-етичне виховання. 1 клас. Дидактичні матеріали до уроків варіативного курсу.- /упорядник. Л.Г.Дмитренко – Х.:Вид. група «Основа»,


Настільна книга для роботи з першокласниками (Автор - укладчик Г.П. Мороз.- Т.: Астон, 2006
Сухомлинський В. всі добрі люди одна сімя: збіка творів/ Василь Сухомлинський; мал. О.Макієвої. – Х.: ВД «Школа», 2012. – 160с. – (Серія «Дитячий бестселер».)
Фіцула М.М. Педагогіка. – К.: Академвидав, 2007



1 коментар:

  1. Цілком з Вами згідний, "що формування моральних якостей є фундаментом життєвих цінностей сучасної людини і її слід починати в початкових класах."

    ВідповістиВидалити