пʼятниця, 20 січня 2017 р.

Формування мотиваційного чинника до занять шляхом вивчення сучасних тактик ведення бою, роботи малої тактичної групи та інтеграції військового стилю у фізичну культуру


Терлецький Віталій Михайлович 
вчитель фізичної культури та Захисту Вітчизни Довжанківської ЗОШ І-ІІІ ст.
вчитель вищої категорії, вчитель-методист






Виходячи із загальної тенденції до посилення обороноздатності країн світу слід відзначити дещо повільні темпи інтеграції України до світової спільноти у даному плані. Показом у контексті вищесказаного є те, що на теренах Української армії ще присутні тактики ведення бою часів II а то і I світових війн: такі як рух ланцюгом без прикриття бронетехніки у наступальному бою, низька маневреність не лише машин та танків, але й живої сили, відносно невисокий рівень підготовки професійної армії до ведення бою в місті, лісі , горах та ін. [5].
Аналіз досвіду зарубіжних армій, зокрема армій НАТО дозволяє констатувати зростання ваги на полі бою малих мобільних тактичних груп та вдосконалення механізмів їх взаємодії між собою . Крім того окремі елементи практики такої роботи на мою думку є цілком посильними для реалізації в межах програми занять Захисту Вітчизни та гуртків військово-патріотичного виховання.
Недостатнє висвітлення сучасних тактик ведення бою та дещо низький рівень розгляду роботи малих тактичних груп обумовили вибір теми роботи Формування мотиваційного чинника до занять шляхом вивчення сучасних тактик ведення бою та роботи малої тактичної групи.
На мою думку, лише з мотивованими учнями можна реалізувати особистістісно-розвивальну модель навчання . Саме мотивована особистість є:
1) творча;
2) активна;
3) цілеспрямована;
4) задоволена.
Такі учні здійснюють самоаналіз своєї діяльності і завжди досягають позитивного результату.
При такій системі роботи дещо змінюється роль вчителя, вона демократизується та набуває нового статусу. Вчитель виступає порадником і в деяких випадках навіть другом для мотивованих особливостей, змінюється характер позитивного впливу на учнів. Логічним продовженням діяльності у напрямку гуманної педагогіки стало виявлення інтересу учнів до певних тем та напрямків занять .Досвід роботи підтвердив потребу учнів працювати в колективі, розвивати в собі такі риси як: мужність, рішучість, сміливість, взаємовиручка, психологічна стійкість перед лицем певних випробувань.
Такий фон став сприятливим для внесення у навчальну практику елементів роботи малої тактичної групи. Річний досвід такої діяльності підтвердив мої сподівання щодо ефективного впливу на старшокласників сучасних тактик ведення бою , а саме під час проведення тестувань з боку представників учкому школи хлопці з гордістю заявили про своє бажання вивчати військову справу і зокрема роботу малих тактичних груп. Вони висловлювали своє захоплення бійцями тактичних груп  оскільки:
- мала тактична група автономна та самодостатня (обходиться без підтримки авіації, артилерії, бронетехніки ).
- малі тактичні групи можуть зупиняти будь – якого ворога в містах, лісі , горах.
- МТГ ефективно працюють як розвід і диверсійні групи , які вважаються елітними підрозділами.
- бійці МТГ фізично розвиненіші( вага тактичного рюкзака бійця МТГ приблизно 50 кг) та добре володіють навичками рукопашного бою.
- вправніші зі зброєю.
- ширина спеціалізації більша: всі бійці є саперами , кулеметниками , медиками, снайперами, антиснайперами, гранатометниками, підривниками і рукопашниками.
На початку своєї роботи як вчителя військової підготовки я звернувся по допомогу в обласну школу допризової підготовки. На той час директором даної школи був Марченко Сергій Васильович. Викладачі обласної школи  охоче надавали мені цінні фахово-методичні поради, допомагали методичною літературою, організовували заняття з учнями в тиру та тактичному містечку в позаурочний час. Через рік я запросив їх (своїх вчителів) у Довжанківську ЗОШ щоб оцінити рівень, якого ми досягнули, провівши заняття з рукопашного бою, тактичної підготовки та використання ІКТ у навчальному процесі.
Досвід занять в клубі рукопашного боюСакура а після подій на сході України у вишкільному таборі Миротворецьм. Теребовля додатково зміцнили мою віру у можливість якісного покращення боєздатності нашого народу.
Позитивною стороною вивчення роботи малої тактичної групи є відносно невисока вартість інвентарю. Так для роботи на початковому етапі достатньо лише деревяні макети пістолетів та автоматів. По можливості додати наколінники.
Мною розроблено етапи вивчення сучасних тактик у загальноосвітній школі.
Особливо слід відзначити бажання учнів освоювати роботу з короткоствольною зброєю. Така тенденція є цінною в плані не тільки хорошої фізичної підготовки але і набуття важливих тактичних навичок: сучасний бій у приміщені (зачистки), можливо у майбутньому використання газової чи травматичної зброї.
Вивчення тактичної роботи стало вагомою мотивацією щодо підвищення рівня фізичної підготовки учнів 9-11 кл. Зокрема курсанти успішно виконали норматив марш - кидок 5 км. (в повній екіпіровці, вага тактичного рюкзака 12-15 кг.) та інші нормативи.
Для покращення рівня фізичної підготовленості школярів з 2002 року у школі відкрив тренажерний зал, де працюю незмінним тренером. Розробив відео матеріали, мультимедійні презентації та тренувальні програми з атлетичної підготовки для учнів 9-11 класів. Особливо ефективно тренажерний зал використовую в процесі гурткової роботи. Мною адаптована програма гуртка війсково-патріотичного напрямку “Школа безпеки” для Довжанківської ЗОШ I-III ступенів враховуючи рівень матеріальної бази, умови ландшафту, території, та включення сучасної тактики ведення бою (Протокол №4 засідання методичної ради Тернопільського районного методичного кабінету від 14.09.2015р. (автори:В.Л.Олесюк, Л.В.горчинський, І.В.Єпіфанцев),яку рекомендовано Міністерством освіти і науки,молоді та спорту України (Лист Міністерства освіти та науки,молоді та спорту України) №14/18-219 від 11.04.2011.
Хорошою традицією при роботі зі старшокласниками стала організація військово-туристичних походів з технікою спортивного туризму. Логічним поєднанням є тактична робота в полі, лісі . Особливим засобом як психологічної так і тактичної підготовки вважаю роботу «диверсійних» груп в ночі а саме:
1)                     Група готує диверсію проти табору;
2)                     Одна група або декілька груп шукають іншу;
3)                     Зіткнення груп в бойовому контакті-використання ліхтариків для імітації ведення вогню і ураження противника;
4)                     Робота дозорних та груп «швидкого реагування».
При такій роботі достатню увагу приділяю техніці безпеки (огляд місцевості, екіпіровка, детальний інструктаж, візуальні орієнтири: багаття, маячки) які показує досвід, з 2004 року, учням подобається такі, форми роботи, особливо таборування з ночівлею.
Крім того у лісі ми відпрацьовуємо :
-  особливості безшумної ходьби
-  нічна робота ( ліхтарики)
-  робота диверсійної та антидиверсійної групи
-  маскування для певного рельєфу
-  нічна тривога (з прикриттям групи)
-  переправа групи
а) наведення переправи
б) здійснення переправи
в) зняття переправи
г) знищення слідів переправи
Я склав орієнтовний перелік тактичної роботи для трьохденного таборування, враховуючи рівень підготовки сучасних учнів. [ Додаток 13].
Враховуючи сучасні тенденції в освіті,широко використовую ІКТ як під час уроків так і в позаурочній роботі. Особливу перевагу надаю мультимедійним презентаціям,відео наочності (готове та монтоване мною відео). Для урізноманітнення перевірки якості знань учнів і навичок курсантів складаю тестові завдання у програмі Test-W2-V1.4.
Одним з найважливіших напрямків роботи з використанням ІКТ вважаю створення блогу (адреса zvterletskyivm.blogspot.com) що дозволяє мені поширювати інформацію не тільки серед курсантів школи, але і викладачів та учнів всієї України.
Важливим аспектом роботи вважаю діяльність у напрямку інтеграції військового елементу у заняття фізичною культурою. Мною розроблені інноваційні уроки фізичної культури у військовому стилі, які були представлені на конкурсі на кращий «Інноваційний урок з фізичної культури та інноваційний урок фізичної культури з елементами футболу у 2015 та 2014рр., які стали переможцями обласних етапів даних конкурсів. Особливим досягненням вважаю створення фітнес програм у військовому стилі, які не є аналогами мілітарі фітнесу.
Загалом спорідненими елементами техніки спортивних ігор та військових елементів є переміщення приставним кроком (зі зброєю та у спортивних стійках), гімнастики – перекиди зі зброєю та ін.
В цілому вважаю роботу з інтеграції даних предметів досить ефективною та перспективною в плані творчого пошуку.
Список використаних джерел
1. Гудима А.А, Герасимів І.М., Фука М.М. Перша медична допомога- Тернопіль; Центр оперативної поліграфії, 2007-76с.
2. Дах, Ганс фон. Техніка бою. Том 2, частина1/ Переклала з німецького Катерина Кошик, науковий редактор українського видання Олег Фешовець - Львів, видавництво «Астролябія»,2015 рік, 168ст.
3.Дах, Ганс фон. Тотальний опір. Інструкція ведення малої війни для кожного.
 Частина 1/ Переклала з німецького Христина Назаркевич, науковий редактор українського видання Олег Фешовець. Третє опрацювання видання –Львів,видавництво «Астролябія», 2015 рік, 164ст.
4.Дах, Ганс фон. Тотальний опір. Інструкція ведення малої війни для кожного.
 Частина 2/ Переклала з німецької Христина Назаркевич, науковий редактор українського видання Олег Фешовець-Львів, видавництво «Астролябія», 2014 рік, 224ст.
5. Історія українського війська (1917-1995). Упорядник. Я. Дашкева -Львів: Сучасна школа 1996: 840с.
6. Вооруженные сили стран СНГ и Балтии : справочник (К.В. Чуприк ;науч.ред А. Е.Тарас)
7. НВФ Боевые действия на Кавказе (сост. П.П. Потапов- Минск: Современная школа, 2010-288с. (Серия «Арсенал»)
8.  Потапов А.А. Прийомы стрельбы из пистолета: Практика Смерша -М: «издательство ФАИР», 2010, 576ст: ил..-( Спецназ).
9. Потапов А.А. Тактика антитеррора.-М: «Издательство ФАИР» 2010, 480ст,:ил.-(Спецназ).
10. Потапов А..А. Тактическая стрельба. 2-е издание, испр. и доп./.- М. «Издательство ФАИР»,2011 рік,544ст, пл.-(Спецназ).
11. Потапов П.П. Боевое действие в городских кварталах. .Опыт спецподразделений –Минск: Современная школа, 2010-288с-Серия «Арсенал»

1 коментар: